12. 11. 2023
Doba čtení: 2 minuty
Kam zamíří pneumatika auta poté, co dosloužila? Někdo si možná vybaví legendární hořící skládku z kresleného seriálu, ale tak to samozřejmě není. Likvidace pneumatik je důležitým procesem, který následuje po vyřazení pneumatik z osobních a nákladních automobilů. Co se s nimi po jejich „životě“ děje?
Recyklace pneumatik je důležitým procesem, který umožňuje získat nové materiály z opotřebovaných pneumatik a minimalizovat negativní dopady na životní prostředí. Pneumatiky se nejprve odebírají z vozidel a následně se provádí mechanické rozdrcení. Tímto procesem se oddělí gumová směs od ocelových výztuh a dalších materiálů. Získaný granulát z pneumatik se poté využívá v různých aplikacích jako například při výrobě asfaltu nebo jako palivo pro cementárny.
Existují specializované linky, které se zabývají zpracováním pneumatik z osobních a nákladních vozidel. Tyto linky pneumatiky rozdrtí na určitou velikost výstupní frakce, což umožňuje jejich další využití. Rozdrcené pneumatiky mohou být použity například při stavbě silniční infrastruktury nebo jako surovina pro výrobu nových produktů. Toto znovuvyužití přispívá ke snižování negativního dopadu na životní prostředí.
Při likvidaci pneumatik je klíčové dbát na ekologické principy a správné postupy. Existují společnosti, které se specializují na ekologickou likvidaci pneumatik a zajišťují, aby byly pneumatiky zpracovány bez negativního dopadu na životní prostředí. To zahrnuje správné skladování, manipulaci a recyklaci pneumatik tak, aby se minimalizoval jejich dopad na biodiverzitu, vodní zdroje a ovzduší. Ekologická likvidace pneumatik je důležitým krokem pro ochranu přírody a udržitelné využívání zdrojů.
Recyklované pneumatiky mají široké spektrum využití v různých odvětvích. Zde je několik příkladů, jak se recyklované pneumatiky mohou využívat:
Možná to znáte. Koupili jste si starou Škodovku a nechcete se jí zbavit, protože se třeba „ještě bude hodit“. Jenže roky běží, karoserie už dávno nezáří lakem, kola zapadla do hlíny a z kdysi hrdého bouráku se stala rezavá socha u plotu. Jenže mít odstavené auto roky na zahradě není jen estetická záležitost. Je to problém i pro přírodu, a nakonec i pro samotného majitele.
Mnoho z nás má doma nějaké staré auto, které už dávno neslouží a prakticky nám jenom zavazí. Horší ale je, pokud této „překážce“ chybí nějaká hlavní součást, jako například kola nebo motor. Potom nastává otázka: Dá se takové auto ještě vůbec zlikvidovat? Dobrá zpráva je, že možné to je, nicméně je potřeba počítat s několika odlišnostmi oproti standardní likvidaci.
Recyklace aut prochází v průběhu let značnou proměnou. Zatímco koncept vozidla se spalovacím motorem je v podstatě stejný už několik desetiletí a jeho zpracování je rámcově popsáno i v zákoně, který se vyvíjel a upravoval poslední dvě dekády, masová výroba elektromobilů je stále v plenkách. Největší výzvou jsou baterie. Jejich likvidace zatím není legislativně ukotvena a zpracování je drahé. Výsledek? Všichni tuší, že problém je třeba řešit, ale zatím nikdo přesně neví jak.