26. 9. 2025
Doba čtení: 3 minuty
Mnoho z nás má doma nějaké staré auto, které už dávno neslouží a prakticky nám jenom zavazí. Horší ale je, pokud této „překážce“ chybí nějaká hlavní součást, jako například kola nebo motor. Potom nastává otázka: Dá se takové auto ještě vůbec zlikvidovat? Dobrá zpráva je, že možné to je, nicméně je potřeba počítat s několika odlišnostmi oproti standardní likvidaci.
Abyste mohli auto oficiálně vyřadit z evidence, je potřeba si prvně zařídit potvrzení o ekologické likvidaci, které následně donesete na příslušný úřad. A to samé platí, i když nemáte na dvoře odstavené celé auto, ale třeba jenom jeho zrezlé torzo. V případě, že to nebudete řešit, hrozí vám nejen pokuty, ale také problémy s povinným ručením, jelikož jej na vás bude pojišťovna stále vymáhat. Ani absence motoru nebo kol vás těchto povinností nezbaví.
Většina majitelů těchto vraků se bojí, že auto, které není kompletní, jim likvidační firma prostě odmítne vzít. Pravda je ale jiná. Auta bez kol či motoru se běžně nakládají jeřábem či vysokozdvižným vozíkem, takže není podmínka, aby bylo samo o sobě pojízdné. Každopádně firma si může naúčtovat manipulační poplatek.
Kompletní vraky lze ještě zhodnotit, ale i nekompletní vraky se dají recyklovat (recyklace je ze zákona povinná). Pokud však chybí podstatné části, snižuje se výnos a v extrémních případech může zpracování takového vraku přinést finanční ztrátu.
Jako u každé další formality, i v tomto budou po vás vyžadovány doklady, kterými jsou:
Také je lepší dopředu likvidační firmu oslovit, vysvětlit jim stav vozidla a doptat se na všechny nezbytné záležitosti, abyste si ušetřili případný čas navíc. Vyhnete se tak nepříjemné situaci, kdy by firma musela řešit komplikovanou nakládku až na místě.
Pokud je vaše auto kompletní, výkupní cena se určuje podle aktuálních cen železa a celkové hmotnosti vozu (u vozidel určených k sešrotování) nebo podle hodnoty znovu použitelných dílů (při prodeji na náhradní díly). V případě, že je vaše vozidlo bez motoru nebo bez kol, je možné, že nic nedostanete, a navíc budete hradit poplatky za složitou manipulaci s vozidlem.
V tomto případě tedy platí jednoduché pravidlo – čím víc dílů na autě chybí, tím menší je jeho hodnota pro likvidační firmu. I přesto je ale potřeba řešit likvidaci oficiální cestou, abyste měli všechny papíry v pořádku a jistotu, že vrak bude správně recyklovaný.
Mnoho z vás jistě napadne, že auto prostě rozeberete na díly a zbytek „nějak“ zmizí. Pozor – bez potvrzení o ekologické likvidaci se nikdy nezbavíte registrace vozu a auto na vás bude stále napsáno, takže se na vás bude vztahovat také pojištění a pokuty. Zároveň se do toho může připlést životní prostředí, kdy budete mít problémy kvůli kapalinám z vraku, oleji a dalšími zbytky, které do přírody rozhodně nepatří.
Ani vrak bez motoru či jiné součásti není slepou uličkou. Oficiální likvidace je vždy nutná. Profesionální firma se o všechno postará a zajistí vám nejen potřebné papíry pro úřady, ale také prostor na dvoře a klid na duši.
Recyklace aut prochází v průběhu let značnou proměnou. Zatímco koncept vozidla se spalovacím motorem je v podstatě stejný už několik desetiletí a jeho zpracování je rámcově popsáno i v zákoně, který se vyvíjel a upravoval poslední dvě dekády, masová výroba elektromobilů je stále v plenkách. Největší výzvou jsou baterie. Jejich likvidace zatím není legislativně ukotvena a zpracování je drahé. Výsledek? Všichni tuší, že problém je třeba řešit, ale zatím nikdo přesně neví jak.
Úmrtí blízkého člověka je samo o sobě náročnou životní situací. Většinou ji navíc doprovází složitá administrativa. Důležitou otázkou může být, co udělat s vozidlem z dědictví. Správný postup má totiž několik důležitých zásad.
Požár auta sice není běžná situace, ale o to důležitější je vědět, jak postupovat, když k němu dojde. Bohužel to mnohdy znamená totální škodu a na řadu přichází likvidace, přičemž důležité je dodržet správný postup.