7. 3. 2025
Doba čtení: 2 minuty
To máte dopravní nehody, povodně, kroupy, noční vandaly… Automobil zkrátka ohrožuje každý den mnoho rizik. Ať už jde o malou kolizi na parkovišti, větší dopravní nehodu nebo škody způsobené přírodními živly, majitelé vozidel se často ocitají v situaci, kdy je nutné škodu řešit prostřednictvím pojišťovny.
Pokud k nějaké škodě na vozidle dojde, nastupuje proces likvidace pojistné události. Tento průvodce vám krok za krokem vysvětlí, jak postupovat, aby řešení pojistné události proběhlo hladce a bez zbytečných komplikací.
Po vzniku škody je důležité co nejdříve kontaktovat pojišťovnu a událost nahlásit. Většina pojišťoven umožňuje hlášení online, telefonicky nebo osobně na pobočce. Při nahlášení budete potřebovat číslo pojistné smlouvy, datum, čas a místo události, popis škody a okolností, případně číslo policejního protokolu, pokud byla nehoda šetřena policií, a fotodokumentaci poškozeného vozidla.
Po nahlášení události pojišťovna přidělí likvidátora, který provede posouzení škody a zařídí samotnou likvidaci pojistné události. Tento krok obvykle zahrnuje prohlídku vozidla technikem pojišťovny nebo smluvním servisem, odhad nákladů na opravu a stanovení odpovědnosti za škodu.
Po vyhodnocení škody si můžete vybrat, jak ji vyřešíte. Pokud se rozhodnete pro opravu ve smluvním servisu, pojišťovna hradí opravu přímo servisu a výdaje nejsou na majitele vozidla přeneseny. V případě opravy ve vlastním servisu pojišťovna vyplatí pojistné plnění na základě kalkulace.
V případě, kdy je oprava nerentabilní, tzn. stála by více než byla hodnota vozidla před pojistnou událostí, označuje se stav jako totální škoda. Pojišťovna obvykle v takovém případě vyplatí pojistné plnění, které vychází z tržní hodnoty vozidla před nehodou. Majitel vozidla je zároveň povinen zajistit ekologickou likvidaci autovraku prostřednictvím certifikované firmy, která vystaví potvrzení o ekologické likvidaci. To je nezbytné pro odhlášení vozidla z registru.
Po opravení vozidla, nebo vyplacení pojistného plnění pojišťovna případ uzavře a vlastník vozidla obdrží potvrzení o ukončení likvidace pojistné události.
Důkladně zdokumentujte škodu pomocí fotografií, svědectví a případně policejního protokolu. Hlaste událost co nejdříve, spolupracujte s likvidátorem a dodržujte pokyny pojišťovny. Pokud dodržíte základní pravidla, máte velkou šanci, že celá likvidace pojistné události proběhne rychle a hladce a vaše auto bude zase jako nové.
Možná to znáte. Koupili jste si starou Škodovku a nechcete se jí zbavit, protože se třeba „ještě bude hodit“. Jenže roky běží, karoserie už dávno nezáří lakem, kola zapadla do hlíny a z kdysi hrdého bouráku se stala rezavá socha u plotu. Jenže mít odstavené auto roky na zahradě není jen estetická záležitost. Je to problém i pro přírodu, a nakonec i pro samotného majitele.
Mnoho z nás má doma nějaké staré auto, které už dávno neslouží a prakticky nám jenom zavazí. Horší ale je, pokud této „překážce“ chybí nějaká hlavní součást, jako například kola nebo motor. Potom nastává otázka: Dá se takové auto ještě vůbec zlikvidovat? Dobrá zpráva je, že možné to je, nicméně je potřeba počítat s několika odlišnostmi oproti standardní likvidaci.
Recyklace aut prochází v průběhu let značnou proměnou. Zatímco koncept vozidla se spalovacím motorem je v podstatě stejný už několik desetiletí a jeho zpracování je rámcově popsáno i v zákoně, který se vyvíjel a upravoval poslední dvě dekády, masová výroba elektromobilů je stále v plenkách. Největší výzvou jsou baterie. Jejich likvidace zatím není legislativně ukotvena a zpracování je drahé. Výsledek? Všichni tuší, že problém je třeba řešit, ale zatím nikdo přesně neví jak.