Ing . Michal Červenka
17. 2. 2025
Doba čtení: 1 minuta
Jsou to krásná, ale složitá zařízení. A bohužel se neobejdou bez některých částí, které mohou být škodlivé pro životní prostředí. Není potřeba se bát, pokud je automobil ekologicky zlikvidován, nebezpečí pro přírodu nepředstavuje. Odstavený vrak může být ale nepříjemný problém pro vše živé v okolí.
Automobil, to samozřejmě není jen kov a plast. Některé součástky obsahují také kyseliny a těžké kovy, které jsou pro přírodu obzvlášť toxické a zaslouží si proto důslednou ekologickou likvidaci. Na co si dát pozor především?
Baterie, zejména olověné akumulátory a moderní lithium-iontové baterie z elektromobilů, patří k největším ekologickým rizikům. Olovo, kyselina sírová a těžké kovy mohou při úniku kontaminovat půdu i vodní zdroje. Lithium-iontové baterie obsahují toxické látky, které mohou při nesprávném zpracování způsobit nežádoucí chemické reakce.
Motorový olej, brzdová kapalina, chladicí kapalina a další provozní kapaliny obsahují nebezpečné chemikálie, které mohou při úniku poškodit ekosystémy a způsobit kontaminaci vody i půdy. I malé množství vyteklého motorového oleje dokáže znečistit tisíce litrů vody.
Interiér i exteriér vozu obsahuje velké množství plastů a syntetických materiálů, které se v přírodě rozkládají velmi pomalu. Některé z těchto plastů navíc obsahují škodlivé příměsi, které se mohou uvolňovat do prostředí.
Pneumatiky jsou vyrobeny z kombinace pryže, syntetických polymerů a chemických přísad. Postupně se opotřebovávají a uvolňují se z nich mikroplasty. Po skončení životnosti se jejich likvidace stává ekologickým problémem.
Katalyzátory obsahují vzácné kovy, jako je platina, palladium a rhodium, které jsou velmi cenné, ale jejich získávání i nesprávná likvidace mohou způsobit značné ekologické škody.
To je jen několik z mnoha dobrých důvodů, proč nechat staré vozidlo ekologicky zlikvidovat. Pokud se obrátíte na seriózního likvidátora, máte jistotu, že vrak přírodě neublíží a zároveň budete mít s likvidací jen minimum starostí.
Recyklace aut prochází v průběhu let značnou proměnou. Zatímco koncept vozidla se spalovacím motorem je v podstatě stejný už několik desetiletí a jeho zpracování je rámcově popsáno i v zákoně, který se vyvíjel a upravoval poslední dvě dekády, masová výroba elektromobilů je stále v plenkách. Největší výzvou jsou baterie. Jejich likvidace zatím není legislativně ukotvena a zpracování je drahé. Výsledek? Všichni tuší, že problém je třeba řešit, ale zatím nikdo přesně neví jak.
Úmrtí blízkého člověka je samo o sobě náročnou životní situací. Většinou ji navíc doprovází složitá administrativa. Důležitou otázkou může být, co udělat s vozidlem z dědictví. Správný postup má totiž několik důležitých zásad.
Požár auta sice není běžná situace, ale o to důležitější je vědět, jak postupovat, když k němu dojde. Bohužel to mnohdy znamená totální škodu a na řadu přichází likvidace, přičemž důležité je dodržet správný postup.