Nejrizikovější části vozu pro životní prostředí

17. 2. 2025

Doba čtení: 1 minuta

Jsou to krásná, ale složitá zařízení. A bohužel se neobejdou bez některých částí, které mohou být škodlivé pro životní prostředí. Není potřeba se bát, pokud je automobil ekologicky zlikvidován, nebezpečí pro přírodu nepředstavuje. Odstavený vrak může být ale nepříjemný problém pro vše živé v okolí.

 

Nejrizikovější části vozu pro životní prostředí

 

 

Automobil, to samozřejmě není jen kov a plast. Některé součástky obsahují také kyseliny a těžké kovy, které jsou pro přírodu obzvlášť toxické a zaslouží si proto důslednou ekologickou likvidaci. Na co si dát pozor především?

1. Baterie

Baterie, zejména olověné akumulátory a moderní lithium-iontové baterie z elektromobilů, patří k největším ekologickým rizikům. Olovo, kyselina sírová a těžké kovy mohou při úniku kontaminovat půdu i vodní zdroje. Lithium-iontové baterie obsahují toxické látky, které mohou při nesprávném zpracování způsobit nežádoucí chemické reakce.

2. Motorové oleje a provozní kapaliny

Motorový olej, brzdová kapalina, chladicí kapalina a další provozní kapaliny obsahují nebezpečné chemikálie, které mohou při úniku poškodit ekosystémy a způsobit kontaminaci vody i půdy. I malé množství vyteklého motorového oleje dokáže znečistit tisíce litrů vody.

3. Plasty a syntetické materiály

Interiér i exteriér vozu obsahuje velké množství plastů a syntetických materiálů, které se v přírodě rozkládají velmi pomalu. Některé z těchto plastů navíc obsahují škodlivé příměsi, které se mohou uvolňovat do prostředí.

4. Pneumatiky

Pneumatiky jsou vyrobeny z kombinace pryže, syntetických polymerů a chemických přísad. Postupně se opotřebovávají a uvolňují se z nich mikroplasty. Po skončení životnosti se jejich likvidace stává ekologickým problémem. 

5. Katalyzátory

Katalyzátory obsahují vzácné kovy, jako je platina, palladium a rhodium, které jsou velmi cenné, ale jejich získávání i nesprávná likvidace mohou způsobit značné ekologické škody.

To je jen několik z mnoha dobrých důvodů, proč nechat staré vozidlo ekologicky zlikvidovat. Pokud se obrátíte na seriózního likvidátora, máte jistotu, že vrak přírodě neublíží a zároveň budete mít s likvidací jen minimum starostí.

16. 10. 2025

Co s vrakem na zahradě?

Možná to znáte. Koupili jste si starou Škodovku a nechcete se jí zbavit, protože se třeba „ještě bude hodit“. Jenže roky běží, karoserie už dávno nezáří lakem, kola zapadla do hlíny a z kdysi hrdého bouráku se stala rezavá socha u plotu. Jenže mít odstavené auto roky na zahradě není jen estetická záležitost. Je to problém i pro přírodu, a nakonec i pro samotného majitele.

26. 9. 2025

Likvidace nekompletního vozu: Co dělat, když chybí motor nebo kola?

Mnoho z nás má doma nějaké staré auto, které už dávno neslouží a prakticky nám jenom zavazí. Horší ale je, pokud této „překážce“ chybí nějaká hlavní součást, jako například kola nebo motor. Potom nastává otázka: Dá se takové auto ještě vůbec zlikvidovat? Dobrá zpráva je, že možné to je, nicméně je potřeba počítat s několika odlišnostmi oproti standardní likvidaci.

27. 8. 2025

Jak se mění ekologická likvidace s nástupem elektromobilů

Recyklace aut prochází v průběhu let značnou proměnou. Zatímco koncept vozidla se spalovacím motorem je v podstatě stejný už několik desetiletí a jeho zpracování je rámcově popsáno i v zákoně, který se vyvíjel a upravoval poslední dvě dekády, masová výroba elektromobilů je stále v plenkách. Největší výzvou jsou baterie. Jejich likvidace zatím není legislativně ukotvena a zpracování je drahé. Výsledek? Všichni tuší, že problém je třeba řešit, ale zatím nikdo přesně neví jak.