Jak poznat špatný katalyzátor? Prozradí ho nejen zápach zkažených vajec

24. 8. 2022

Doba čtení: 2 minuty

Katalyzátor byste měli měnit přibližně každých 130 000 kilometrů. Jeho stav však závisí také na stylu jízdy a stáří vozidla. Jak poznat, že definitivně přišel čas na výměnu?

 

Jak poznat špatný katalyzátor? Prozradí ho nejen zápach zkažených vajec

 

Při spalování benzínu či nafty vznikají emise, které škodí zdraví i životnímu prostředí. Úkolem katalyzátoru v autě je tyto látky měnit na vodní páry, dusík, oxid uhličitý a jiné méně škodlivé sloučeniny. Ne vždy však katalyzátor funguje, jak má...

Co je katalyzátor a proč je v autě důležitý

Katalyzátor je součástí výfukového systému, a jelikož pro své fungování potřebuje vysoké teploty, naleznete ho v těsné blízkosti motoru. Jedná se vlastně o filtr pokrytý vzácnými kovy, díky kterým dochází k chemické reakci a škodliviny z výfukových plynů se rozkládají na jednotlivé složky. Hned za katalyzátorem pak leží lambda sonda, která kontroluje poměr výfukových plynů a vzduchu, a podle toho upravuje složení spalované směsi.

Kdy katalyzátor vyměnit

Životnost katalyzátoru bývá okolo 130 000 kilometrů. Nepříznivě ji však ovlivňují studené a krátké starty. Vadný katalyzátor se nejčastěji projevuje těmito způsoby:

  • Výfukové plyny jsou cítit po zkažených vejcích.
  • Dochází k potížím při startování vozidla.
  • Výkon motoru bývá nižší. Na vině však může být také špatná lambda sonda.

Pokud máte potíže s nastartováním, auto neroztlačujte – snadno totiž dojde k nevratnému poškození katalyzátoru. Při roztlačování se totiž do jednotky dostává nespálené palivo, které po naskočení motoru shoří a katalyzátor zničí. Ke stejnému efektu může dojít také při dlouhém startování.

Jak poznat ucpaný katalyzátor

Mezi časté potíže s katalyzátorem patří také to, že dochází k jeho zanesení sazemi a jinými nečistotami, které se na něj doslova připečou. Výsledkem bývá vlažnější odezva při sešlápnutí plynového pedálu. Jediným řešením u velmi ucpaných katalyzátorů bývá jejich výměna.

Prevencí je, když čas od času necháte motor protočit ve vysokých otáčkách. Před katalyzátorem vzroste tlak a usazeniny se mohou profouknout.

Využijte možnosti výkupu katalyzátorů

Že katalyzátor dosloužil, neznamená, že již nemá využití. Nabízíme výkup katalyzátorů, kdy za něj dostanete částku odpovídající množství vrstvy drahých kovů. Vykoupené katalyzátory jsou následně ekologicky recyklovány, takže navíc máte jistotu, že jste se zachovali šetrně k životnímu prostředí.

16. 10. 2025

Proč se stará auta nevyplatí nechávat stát na zahradě?

Možná to znáte. Koupili jste si starou Škodovku a nechcete se jí zbavit, protože se třeba „ještě bude hodit“. Jenže roky běží, karoserie už dávno nezáří lakem, kola zapadla do hlíny a z kdysi hrdého bouráku se stala rezavá socha u plotu. Jenže mít odstavené auto roky na zahradě není jen estetická záležitost. Je to problém i pro přírodu, a nakonec i pro samotného majitele.

26. 9. 2025

Likvidace nekompletního vozu: Co dělat, když chybí motor nebo kola?

Mnoho z nás má doma nějaké staré auto, které už dávno neslouží a prakticky nám jenom zavazí. Horší ale je, pokud této „překážce“ chybí nějaká hlavní součást, jako například kola nebo motor. Potom nastává otázka: Dá se takové auto ještě vůbec zlikvidovat? Dobrá zpráva je, že možné to je, nicméně je potřeba počítat s několika odlišnostmi oproti standardní likvidaci.

27. 8. 2025

Jak se mění ekologická likvidace s nástupem elektromobilů

Recyklace aut prochází v průběhu let značnou proměnou. Zatímco koncept vozidla se spalovacím motorem je v podstatě stejný už několik desetiletí a jeho zpracování je rámcově popsáno i v zákoně, který se vyvíjel a upravoval poslední dvě dekády, masová výroba elektromobilů je stále v plenkách. Největší výzvou jsou baterie. Jejich likvidace zatím není legislativně ukotvena a zpracování je drahé. Výsledek? Všichni tuší, že problém je třeba řešit, ale zatím nikdo přesně neví jak.